الاثنين، 4 يوليو 2016

قصيدة ( ضلة في الحلال ) للشاعر (( رفعت شحاتة محمد ))





ضلة في الحلال

طارح العنب -------------- عناقيدو نزلت ع الخشب
والنخل بشر من زمان --------- لون وقرب ع الرطب
ووعدني قال ابن الحلال -------- اني دة فية حق الدهب
يوزن ويغلب ف المزان ----------- وانا لبسة لية توب الادب
يا عمي بس اعملة اية ------------ لا يطير ويبقى دة السبب
ويقولو سبها واية يعبها ---------- فستان لائاة على عود حطب
ويجيني هايم كل لايم --------------- ينادي فين بنت الحلب
وانا اللى اصلي جوة نسلي ------------ يشهد ويعرف النسب
انا قلت ضلة في الحلال --------------- احسن م روح ضل القصب

طارح العنب

وشكرا بقلم رفعت شحاتة محمد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق