……………….وعندك ترانيم ميثاقى …………………………..
شكوت الى حسنه حر اشتياقى
ولوعتى والضنى و ما ألاقى
أجابنى ورده صبرا فى الهوى
آه بعد هجر من حلو التلاقى
ياساكنا فؤادى وأمرى ملكته
ينبيك عني دموع فى المآقى
ياحبيبى لا لقيت مثلما أصابنى
اني بلغت من الهوى حد التراقى
ياديار تنعمت بسكنى ملاكي
فأضحت قبورا وسط البواقى
يا فاتن لولاه مااستعذبت البكا
ولا ودعتكم للحشر يا رفاقى
أين من عينى حبيب ساحر
رائع القسمات لخمرالهوى ساقى
أين منى سهام مرسلها بلحظ
ياويلى أين المفر من فتنة الباقى
ولى من الأسى تاج أنت راسمه
فجيوش حسنك تبغي احراقى
عن حالى فى البعاد لا تسل
خراب وأشباح الموت بأحداقى
تبكيك رقة دموعى فى مهارقها
فاسمع بكا الوردعلى لحن أوراقى
أعارت لدمعى من وجهها بياضه
ومن شعرها بالهجر اسود اشراقى
حفرت فوق الخدود للبكا طرق
وفى سويدا القلب دفنت أشواقى
بالله ياقمرى لاتشمت بى حسودا
فأنت الحبيب وعندك ترانيم ميثاقى
بقلمى | محمود عبد الخالق عطيه المحامى
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق