الاثنين، 4 أبريل 2016

قصيدة ( ضلة في الحلال ) بقلم الشاعر (( رفعت شحاتة محمد ))

-- ضلة في الحلال 

 طارح العنب ----- عناقيدو نزلت ع الخشب

والنخل بشر من زمان ----- لون وقرب ع الرطب

- ووعدني قال ابن الحلال ----- اني دة فية حق الدهب

يوزن ويغلب فى الميزان ----- وانا لبسة لية توب الادب

 يا عمى بسى اعملة اية -----لايطير ويبقا دا السبب
ويقولو سبها واية يعبها ----- فستان لقة على عود حطب

  ويجيني هايم كل لايم -----ينادي فين بنت الحلب

وانا اللى اصلى جوة نسلى ----- يشهد ويعرف النسب

 انا قلت ضلة فى الحلال -----احسن ما روح ضل القصب 

--- طارح العنب ---وشكرا
بقلم
الشاعر رفعت شحاتة محمد






ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق