تحيــــــــا مــــــصر
بقلم تـــــامر النقيب
ــــــــــــــــــــ
العنكبوت دلدل خيوطه ع الجدار
صمم يعلمنا إزاى يكون معنى الألم والإنكسار
وحلف لنا إنه بخيوطه الملعونين
يخنق بها كل الغلابه الجوعانين
بقت النتيجه لما صدقنا كلامه
لقيناه يبيع للغلابه الانبهار
علشان يعلمنا بجد
إزاى يكون معنى الألم والأنكسار
ــــــــــــــــ
تحيــــــا مصـر .. نفسى لما أقولها تانى
تشق جوه ضلوعي شق
مش تكــــــون كلمه وخلاص
تحيـــــا مصــــر .. يعنى روح تفدى بحــق
يعنى ما أموتش ببطئ
أو فى يوم أبقى قتـــــــيل
وهى مش حاسه بجروحى
تحيـــــا لما عشان ولادها
مــــــصر تزعق أو تطق
بقلم تـــــامر النقيب
ــــــــــــــــــــ
العنكبوت دلدل خيوطه ع الجدار
صمم يعلمنا إزاى يكون معنى الألم والإنكسار
وحلف لنا إنه بخيوطه الملعونين
يخنق بها كل الغلابه الجوعانين
بقت النتيجه لما صدقنا كلامه
لقيناه يبيع للغلابه الانبهار
علشان يعلمنا بجد
إزاى يكون معنى الألم والأنكسار
ــــــــــــــــ
تحيــــــا مصـر .. نفسى لما أقولها تانى
تشق جوه ضلوعي شق
مش تكــــــون كلمه وخلاص
تحيـــــا مصــــر .. يعنى روح تفدى بحــق
يعنى ما أموتش ببطئ
أو فى يوم أبقى قتـــــــيل
وهى مش حاسه بجروحى
تحيـــــا لما عشان ولادها
مــــــصر تزعق أو تطق
تحـــــــــيا مـصـــــر .. إزاى وهٌمــا كفنوها للخواجه
تحـــــيا مــصـــر .. إزاى وهٌمــــا نشفوا طينها ونيلها
ما هٌــــما خلوها ياعينـى ميته من كل حـاجه
تحـــــيا مــصـــر .. إزاى وهٌمــــا نشفوا طينها ونيلها
ما هٌــــما خلوها ياعينـى ميته من كل حـاجه
ميـــن يقولك تحــــــــيا مصــــر
وهـــى بعيـــــــــونها بتبكـــى ع اللى راح
تحيــــــا مصـر.. وإزاى وهى بتعــــانى الجراح
إمتــــــى تحيا . وألف تحيا . لما يوم يسيبوها تحيا
يومها تحيــــــا على الفلاح
وهـــى بعيـــــــــونها بتبكـــى ع اللى راح
تحيــــــا مصـر.. وإزاى وهى بتعــــانى الجراح
إمتــــــى تحيا . وألف تحيا . لما يوم يسيبوها تحيا
يومها تحيــــــا على الفلاح
تحيــــــا مصـــر .. لمـــا ترجع تانى لينا أغلى دره
لما تبــــــــقى منارة تانى تشع حب
فى كــــل ثانيه الف مَــــــــره
ده أنتـــــــــوا خليتوها تنـــــزف م الوجع
تبكى مراره ع اللى مات واللى إتحبــــــس
شوفوا بقى دول كـــــــام جدع
تحــــــــــــيا مصــــر .. لما بس تخلى بالك من ولادها وأرضها
لما نهر النيل يرجع يضخ فى كل شريان شعبها
إمتــــــى تحيــــا . وألف تحيـــــــا . لما يوم تسيبوها تحيا
مش تخلوا حياتها مُــــــره
لما تبــــــــقى منارة تانى تشع حب
فى كــــل ثانيه الف مَــــــــره
ده أنتـــــــــوا خليتوها تنـــــزف م الوجع
تبكى مراره ع اللى مات واللى إتحبــــــس
شوفوا بقى دول كـــــــام جدع
تحــــــــــــيا مصــــر .. لما بس تخلى بالك من ولادها وأرضها
لما نهر النيل يرجع يضخ فى كل شريان شعبها
إمتــــــى تحيــــا . وألف تحيـــــــا . لما يوم تسيبوها تحيا
مش تخلوا حياتها مُــــــره
تحـــــــيا مصـــر ..
لما فيــــها كان كليم الله بيدعى
يكون حاميها م الطغاه والظالميـــن
واللى فيها الخليل سيدنا إبراهيم
لف بحواريها ورســــم ترابها بالحنين
اللى منها الأم هـــــاجر أم سيدنا إسماعيل
واللى فيها سيدنــــــا يوسف عاش أميــــــن
يوم ما قالـــــــــها بعلو صوتـــــه إدخلوها أمنين
تحــــــيا لما الحبـيب المصطفى سيدنا النبى
وصى على جنودها الخيـــــــارلما كانوا عادلين
لما فيــــها كان كليم الله بيدعى
يكون حاميها م الطغاه والظالميـــن
واللى فيها الخليل سيدنا إبراهيم
لف بحواريها ورســــم ترابها بالحنين
اللى منها الأم هـــــاجر أم سيدنا إسماعيل
واللى فيها سيدنــــــا يوسف عاش أميــــــن
يوم ما قالـــــــــها بعلو صوتـــــه إدخلوها أمنين
تحــــــيا لما الحبـيب المصطفى سيدنا النبى
وصى على جنودها الخيـــــــارلما كانوا عادلين
إمتـــــى طيب تحيــــا مصـــــر ؟
تحيا مصـــــــــر .. لما نعدل يوم ميزانها
لمـــا يبقى العدل ســــايد والأمــــــــان
والسِمــــــــان وصف سنينها
واللى حامينها يخافوا ربنــــــا
ويرجعوا ليها مكانهـــا
تحيا مصـــــــــر .. لما نعدل يوم ميزانها
لمـــا يبقى العدل ســــايد والأمــــــــان
والسِمــــــــان وصف سنينها
واللى حامينها يخافوا ربنــــــا
ويرجعوا ليها مكانهـــا
تحيــــا أيوه مش كــــلام
تحيــــا مصــــر .. لما يرجع حضنها يلم الأنام
تحيا لما مكنش فيها أبقى منزوع الهويه
وأما أعيش ومكنش خايف أبقى يوم فيها ضحيــــه
أو يلمـــــــونى بسبب وبدون سبب
والقى نفسي بدون مناسبه أيوه أنا لابس قضيه
تحيــــا مصــــر .. لما يرجع حضنها يلم الأنام
تحيا لما مكنش فيها أبقى منزوع الهويه
وأما أعيش ومكنش خايف أبقى يوم فيها ضحيــــه
أو يلمـــــــونى بسبب وبدون سبب
والقى نفسي بدون مناسبه أيوه أنا لابس قضيه
تحيــــا لما العلم يرجع والشباب ترجع زهور
تحيا لمـا الآقى حقى وأبقى مش مستنى دور
لما الآقى يوم وظيفتى بدون وسايط
وأبقى مش واقف طـــــابور
تحيا لمـا الآقى حقى وأبقى مش مستنى دور
لما الآقى يوم وظيفتى بدون وسايط
وأبقى مش واقف طـــــابور
أيوه أنا والله عاشقك يابلادى
مش كــــــلام
اللى داق طعم المذله
بس فيكـى إزاى ينام
قولت أفضفضلك حبيبتى
م الوجع ومن الآلآم
أنا نفسى حد يحس بينــا
الظلم أصبح فيكى بزيادة أوى
والله دة كفايه وحرام
بس برضه لسه تحــيا .. والف تحــيا
وبعــــد إذن الساده طبعاً الكل لو ممكن يقف
يضــــــرب لهــــــا تعظـــــــيم سلاااااااااام
وتــــــحيــــــــا مصــــــــــــر
ـــــــ
مش كــــــلام
اللى داق طعم المذله
بس فيكـى إزاى ينام
قولت أفضفضلك حبيبتى
م الوجع ومن الآلآم
أنا نفسى حد يحس بينــا
الظلم أصبح فيكى بزيادة أوى
والله دة كفايه وحرام
بس برضه لسه تحــيا .. والف تحــيا
وبعــــد إذن الساده طبعاً الكل لو ممكن يقف
يضــــــرب لهــــــا تعظـــــــيم سلاااااااااام
وتــــــحيــــــــا مصــــــــــــر
ـــــــ
تامر النقيب ... من مؤلفاتى وليس منقولاً

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق